PORSCHE

PORSCHE

Zeventien jaar voordat het automerk Porsche werd opgericht, in het jaar 1931, richtte Ferdinand Porsche een techniekbureau op onder de naam ‘Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft’. Een klein bedrijfje dat andere ondernemingen adviseerde op het gebied van motorontwikkelingen, maar ze ook zelf vervaardigde. Op aanvraag van AutoUnie ontwikkelde Porsche in 1933 een 16-cilinder racewagen. De constructie van deze bolide met middenmoter werd overweldigend ontvangen. Vanaf die periode is Porsche tot op de dag van vandaag nauw verbonden aan Volkswagen.

Voor de eerste Porsche, de Porsche 64 uit 1938, werden veel onderdelen van de KdF-Wagen gebruikt. De tweede, de Porsche 356 uit1948, werd in eerste instantie gebouwd in Gmünd Oostenrijk, waar het bedrijf naartoe was gevlucht tijdens de oorlog. Na de productie van 49 auto’s verhuisde het bedrijf terug naar Zuffenhausen. Veel mensen beschouwen de 356 als de eerste echte Porsche, eenvoudigweg omdat het eerste model was dat werd verkocht door het jonge bedrijf. Ferdinand Porsche werkte met zijn zoon Ferry samen aan het ontwerp van de 356, maar overleed kort nadat het eerste prototype was gebouwd. Net als bij de 64 gebruikte de 356 veel onderdelen van de Kever, waaronder de ophanging, versnellingsbak en de verbrandingsmotor. Gedurende de productie evolueerde het model en werden veel VW-onderdelen vervangen door Porsche-onderdelen. De laatste modellen werden voorzien van volledig door Porsche ontworpen motorblokken. Het koetswerk werd ontworpen door Erwin Komenda, die ook het ontwerp van de Kever op zijn naam heeft staan.

In 1963, na successen in de autosport, lanceerde het bedrijf de Porsche 911. Dit was weer een luchtgekoelde auto met de motor achterin. De motor was dit keer een 6-cilinder boxermotor. Deze auto, die nog steeds in productie is, is het bekendste model van Porsche. Het is succesvol op het circuit, bij rally’s en ook in de verkoop. Een goedkoper alternatief met dezelfde carrosserie, maar met de 4-cilindermotor van de 356, werd verkocht als de Porsche 912. De Porsche 911 en 912 kregen oorspronkelijk de naam 901 respectievelijk 902. Deze namen waren gekozen omdat Porsche in die dagen nauw samenwerkte met Volkswagen en Porsche een naam wilde die aansloot bij de nummering van Volkswagen. Toen een van de Porsche-prototypes in 1963 op de autosalon van Parijs verscheen werd Porsche gebeld door de juridische afdeling van Peugeot met de mededeling dat Peugeot al sinds 1929 drie cijfers met een nul in het midden gebruikte als typeaanduiding. Als Porsche in Frankrijk auto’s wilde verkopen moest zij de naam aanpassen. Gezien de grootte van de Franse markt voor Porsche is de naam toen aangepast. Wel waren er toen al 49 auto’s gebouwd van het type 901. De officiële naamsverandering kwam op 10 november 1964 met chassisnummer 300 049. Opmerkelijk genoeg bleef Porsche de nul in het midden wel gebruiken voor de raceversies, zonder dat Peugeot hier bezwaar tegen maakte.

Porsche heeft altijd nauwe banden gehad met Volkswagen. Dit kwam doordat Ferdinand Porsche voor Kraft durch Freude de KdF-Wagen (de latere Volkswagen Kever) had ontwikkeld. De eerste Porsches gebruikten veel VW-onderdelen, zoals hierboven vermeld. In 1969 werkten de twee bedrijven samen om de VW Porsche 914 te bouwen. Er kwamen twee motortypes uit. De 914/4 en de 914/6, waarbij de toevoeging het aantal cilinders aangaf. De 4-cilinder werd door VW aangeboden en de 6-cilinder door Porsche. In 1976 ging de samenwerking verder bij de Porsche 924. De 924 was eigenlijk bedoeld als VW’s topmodel sportcoupé. VW vroeg Porsche de auto te ontwerpen op basis van een bestaande Audi 4-cilinder. (Audi is een onderdeel van de van Volkswagen Group.) Het ontwerp bestond dus ook uit veel VW- en Audi-onderdelen, maar was wel een echt Porsche-ontwerp. VW besloot het project te stoppen vanwege de opkomende oliecrisis. Porsche kocht het ontwerp voor 100 miljoen DM, maar besteedde de productie uit aan de VW-fabriek in Neckarsulm, op beperkte afstand van Porsches eigen Stuttgart. Porsche zou dus eigenaar worden van het ontwerp, maar VW zou hem bouwen. Uiteindelijk bleek Porsche de zaak goed ingeschat te hebben, want de auto werd een enorm verkoopsucces en redde Porsche van de financiële ondergang.

Op 13 augustus 2009 werd bekend dat Volkswagen en Porsche zoude integreren tot één groep in 2011. Aan het eind van 2009 had VW zijn aandeel in Porsche AG uitgebreid tot 42%, terwijl Porsche SE (Holding) omgekeerd 51% van de aandelen Volkswagen AG bezat. Overigens blijft Porsche na de overname voor een groot deel een autonoom bedrijf binnen de holding.

Back to top